Followers

Khamis, 10 Mei 2012

INSTRUMENT LAB (BASIC DIGITAL TO ANALOG CONVERSION)

Dalam jurusan yang aku ambil. Kita orang kena belajar subjek "Peralatan Dalam Sistem Biologi" atau dikenali oleh kita orang sebagai "instrument". Dalam subjek ni kita orang kena belajar pasal elektrik. Bukan la basic elektrik. Tapi boleh tahan la. Semua barang telah disediakan. Kita orang kena pasang ikut gambar yang di telah di beri dalam "lab sheet". Dah siap pasang dia kena sambungkan kat komputer dan ada la cara dia. Lepas kena "run". Kalau benda tu tak keluar ikut yang sepatutnya, bermakna ada kesilapan ketika pasang benda tu. Kalau keluar mengikut apa yang ada kat "lab sheet" bermakna benda tue betul la.



Inilah adalah basic kepada litar "digital to analog conversion" yang berada dalal "lab sheet" kita orang.

Inilah litar yang telah dihasilkan oleh kawan seangkatan aku. Ok la juga. Tak macam apa yang aku buat. Serabut dengan wayar.

 Yang ini terdapat perbezaan berbanding gambar yang pertama tadi. Yang ini perlu ditambahkan "LED" untuk memastikan berapakah voltage yang ditarik oleh "LED" yang telah ditambah.
Yang ini pula, ditambah dengan "Om Amp". Apa itu "Om Amp"? "Om Amp" ialah satu alat bagi memastikan jumlah elektrik yang dibaca dalam litar tidak dipengaruhi oleh "LED" tadi dan memastikan jumlah elektrik adalah sama.

Ini sajalah yang aku dapat kongsi untuk kali ni. Mungkin selepas ini banyak lagi yang aku akan kongsikan. Sebab jurusan yang aku ambil ni amat menyeronokkan sebab belajar banyak benda. 

FUTURE ENGINEER
:-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan